har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

lördag 13 februari 2010

Hemma igen

Så är han, Mannen med det stora, det största M:et hemma igen. Dagen återgår omgående till det normala. Detta för att det normala idag främst definieras som vi fyra samlade under ett tak, vi fyra tillsammans.

Tiden efter diagnosen har varit svår, fylld av sorg och bävan inför framtiden men tiden har även fyllts med än mer uppskattning, glädje och lycka över vad livet har att erbjuda. Allt är lite vackrare, allt är lite mer synligt och de små, små händelserna går inte längre obemärkta förbi.

Lycka är att ligga brevid min älskling och höra hans andetag. Att läsa en bok för de små. Att öppna dörren och se min mor, min far, min syster, min älsklings stora barn eller någon annan av de underbara individer som finns i våra liv. Att åka till svärmor för det traditionella söndagsfikat. Att svara i telefon och höra en älskad väns röst. Att läsa ett meddelande på bloggen eller ett mail. Att se solen lysa. Att se snön falla. Att se fåglarna flyga. Lycka är att vara här och nu, att ge och få KÄRLEK

2 kommentarer:

  1. Ja det finns verkligen mycket att glädjas åt i livet...och visst är färgerna klarare och lukterna mer intensiva när det är stiljte. När livet inte rusar på eller man leker idiotleken hamster i hjulet.

    Aldrig mer hamsterlek...

    Att bara få pussa en liten nacke, känna på en mjuk vad, mäta en muskel på en femtonåring,steka ett ägg till längtansfyllda ögon och få höra att man är underbar - det är skönt...det är livskvalité. De små sakerna är plötsligt så stora, det enda som behövs...

    En dag i sänder...

    Ha en underbar helg! Kramar Mia

    SvaraRadera
  2. Önskar även er en underbar helg. I, som du skriver, stiltje och allt det fantastiska som det tillståndet det bär med sig. Kram vännen

    SvaraRadera