har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

torsdag 1 april 2010

En ny vän

en lycklig tös går ut för att plocka lite av de nyuppkomna krokusarna i trädgården. En lyckligare tös öppnar ett par minuter senare dörren och säger i ett snabbt andetag

-Mamma, jag träffade ett barn här ute och hon har inga vänner så jag sa att vi kan vara vänner.

Mycket riktigt där ute står, vad som visar sig vara, en jämngammal tös som bara bor i ett par hus längre bort. Lyckliga springer de ut och leker innan de försvinner iväg för att hälsa på hemma hos henne. En stund senare ringer telefonen och Uffe svarar. På andra sidan hörs

-Hej pappa det är jag. Jag är hemma hos min vän och ska äta glass.

Lite senare ringer jag upp och talar med den nyfunna vännens mamma. När jag lägger på kan jag inte annat än att konstatera att även vi mödrar upplever en stor lycka över att dessa töser, som till hösten blir klasskamrater, redan nu har funnit varandra.

Så för att använda den fras min tös nu gärna använder vid speciella tillfällen... "LYCKA är att" finna vänner

2 kommentarer:

  1. Försökte skriva tidigare men det fungerade inte...jag gör ett nytt försök.

    Det jag vill säga är att jag blir alldeles varm i hjärtat (som jag brukar säga till mina elever, de är otroligt fina mot varandra) av det din dotter gjorde. Var stolta över er fina tjej som Ni skapat och var stolta över er själva som fina föräldrar!

    Glad påsk till er!
    Kramar Maya

    SvaraRadera
  2. Tack rara Maya. Måste säga att så upplever jag det när jag läser många av dina blogginlägg, jag blir varm i hjärtat. Jag blir det även av dina alltid så värmande och omsorgsfulla kommentarer. Önskar även dig och C en underbar, glädjerik Påsk. Kram till er

    SvaraRadera