har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

måndag 5 april 2010

En underbar helg och kommande frågetecken

Det har varit en underbar påskhelg. En helg som nästan helt lyckats tränga undan det stundande tunga samt det för nu betungande frågetecknet. Nästan helt lyckats tränga undan vemod och rädslor.

Det har varit en helg med nya bekantskaper, med utflykter och med underbara familjemiddagar. Påskafton med strålande sol, middag med familj och släkt samt traditionsenlig äggjakt och paketspel. Älskade töserna fick det största "påskägget" innehållande en studsmatta. En stor, stor studsmatta. En sådan som min äldsta skatt har önskat sig de senaste två åren. En sådan efterlängtad studsmatta fick töserna av sin morfar, mormor och moster. Morfar och tösernas kusin monterade ihop den efter konstens alla regler dvs utan att titta i de medföljande anvisningarna. Vilket således resulterade i att de var tvungna att börja om på nytt när de var nästan klara. Precis så som det skall gå till, som det skall vara i vår familj.

Att vakna till ett snötäckt landskap idag var kanske inte vad vi hoppats på. Denna, av oss älskade, snö var idag inget som till en början gav upphov till glädje. Men efter ett par minuter så infann den sig såklart. En snabb frukost och så på med overaller och täckbyxor för att hinna skapa, vad som för oss torde vara, säsongens sista snögubbe. Den orkade hålla sig upprätt ett par timmar men nu återstår endast några små snöbollar och en trasslig halsduk samt någonstans där under en mössa. Moroten och tillika näsan åt stora tösen upp tidigare under dagen. Nu är dock marken åter bar och imorgon hoppas vi kunna nyttja den glädjespridande och nya studsmattan igen.

När nu huset börjar bli lugnt för kvällen så tilltar känslan av oro. Klumpen i magen, trycket över bröstet och den där känslan av yrsel blir liksom alla flyktiga, hoppande tankar allt svårare att stänga ute. Det stundande tunga och vemodsfyllda är till del redan här. Det är den oundvikliga flytten för vår mamma. En flytt till ett boende för yngre dementa. En flytt hon själv önskar men samtidigt av hela sitt hjärta inte vill genomföra. Den flytten har så smått börjat och kommer fortskrida under veckan. Det för nu betungande frågetecknet och rädslorna är ovisheten inför  morgondagen. Ovisheten skapar rädslor som trots positivt tänkande inte riktigt vill lämna mitt eller min älskades sinne. Imorgon är åter dagen här då vi skall få beskedet huruvida behandlingen fortskrider som den skall, huruvida den har fortsatt positiv effekt. Så imorgon klockan halv elva så får Du gärna hålla oss i dina tankar en stund och skicka all den positiva energi du kan uppbåda till min älskade, älskade man.

7 kommentarer:

  1. Skickar all possitiv kraft som jag har till er. Självklart tänker jag på er och att det bara fortsätter att blir possitiva besked.
    Minna tankar ska finnar hos er i morgons också.
    Å vad härligt att hon blev glad för studsmattan kan tänka mig glädjehoppen som hon utstråladar när hon fick veta vad det va.

    Kram Cicci

    SvaraRadera
  2. Tack vännen!!
    Och du har helt rätt i glädjeskutten, hon vill dessutom att T och M samt alla andra underbara vänner skall komma hit hem, så snart det bara går och helst innan, så att de kan leka och hoppa. Hälsa de dina och ge töserna en extra kram från mig. Kram

    SvaraRadera
  3. Mina tankar går till Er imorgon.Jag vet och känner så väl igen denna oro och ångest som Ni befinner Er i.

    Håller tummarna!!!!!!!!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig påsk ni har haft! Vad roligt. Sänder så mycket positiv energi jag bara kan. Tänker på er.

    SvaraRadera
  5. NI är i mina tankar. Hoppas, hoppas, hoppas!!!

    Friska positiva energikramar från mig bör ha nått er nu!
    Natti natti
    MAYA

    SvaraRadera
  6. Håller tummarna för er i morgon. Styrke kramar från Lisa

    SvaraRadera
  7. alla den positiva energi, de positiva tankar ni sände gav extra styrka och säkerligen påverkan till min underbart positiva och fantastiska Uffe. Jag tackar er från djupet av mitt hjärta och önskar Er alla allt det Bästa och mer därtill. Kram // Gabriella

    SvaraRadera