har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

måndag 12 april 2010

c-vitamin, feber och suverän vilja

De senaste dagarna har jag funderat lite över de där rönen som säger att vitamin intag kanske inte är speciellt bra. I mitt novis tillstånd så far tankarna lite hipp som happ och kanske utan någon direkt logik.

Jag läser om c-vitaminens kanske negativa effekt och konstaterar ilsket och sorgset att de proppade Uffe full med c-vitamin under sommaren. Det var under den där perioden där de proppade honom full med allt möjligt utan att söka efter en direkt orsak till hans blödande tarm, viktnedgång, orkeslöshet, värk etcetera, etcetera. Detta är såklart enkom hur jag uppfattade sommaren, läkaren har säkert en annan syn på den. Hur som helst så får denna artikel om c-vitaminens kanske negativa effekt mina tankar att snurra. Tänk om c-vitaminen gav cancercellerna lite extra kraft. Kraft att sprida sig vidare, att sprida sig längre, bilda fler tumörer och så vidare. Sedan kommer tankar som försöker väga upp denna nu nertyngda vågskål av negativitet och oro. Jag läste ju även en artikel om att cancerceller inte är så förtjusta i värme. Så då tänker jag att Ha, Ha, han hade ju feber hela sommaren. Så då torde det väga upp, jämna ut. Feber/värme och hans underbart starka vilja väger såklart mer, betydligt, betydligt mer än lite c-vitaminer. Till hösten så fick de positiva aspekterna även hjälp av bland annat cytostatiska. Vilket såklart givit de förbaskade cancercellerna en riktigt rejäl jävla spark ut ur systemet.

Så nu, bara för att bevisa det, att allt det positiva alltid väger mest, tyngst. Att det positiva alltid är bäst så ringer kirurgen. Nya mer omfattande röntgenbilder liksom ultraljud med mera skall tas. Tumörerna på vänster sida av, den massivt angripna, levern syns inte längre. En operation, som ingen trodde var möjlig för ett halvår sedan, finns nu kanske inom räckhåll. Så allt är bra, allt är mycket bra. Bättre än bra. Det bästaste, för att använda ett ord som beundransvärda George införlivat i mitt ordförråd.

12 kommentarer:

  1. Åh vad underbart att höra! Jag gläds verkligen med er. Kramar om!
    /Rebecca

    SvaraRadera
  2. det är härligt!
    Som sagts så många gånger tidigare;
    In Hope I trust!
    Hoppet finns så länge motsatsen ej är bevisad - kanske fortfarande även då?!?

    Fortsätt kämpa och snart är ni i hamn vid mål, för många delmål har ni redan uppnått!

    Gläds med er, känner med er/dig!
    Största Bästaste ;) kramen kommer här!

    SvaraRadera
  3. Yes! Vilka underbart goda nyheter :)

    SvaraRadera
  4. Tack snälla ni. Visst är det fantastiskt. Än mer otroligt blir det när de vid diagnosen sade att en operation aldrig skulle vara möjlig men nu, nu överväger de en. Bara det påvisar vilken otrolig tillbakagång cancern har haft.

    Massor av hopp, styrka, kärlek och mod till Er och era Fina //Gabriella

    SvaraRadera
  5. Helt fantastiskt, trots C-vitaminen, så vad ska man tro om alla rön. Multivitamin är också farligt eller om det nu var bara folsyran. Många styrkekramar till Er. Håller alla tummar och tår.

    SvaraRadera
  6. Hej Agneta, jag vet faktiskt inte vad man skall tro. Jag brukar egentligen försöka att, i viss mån, sålla bort alla dessa nya rön eller åtminstone ta många med en rejäl nypa salt. För det är mycket som är farligt enligt dessa, det är mycket som kan ge cancer etcetera etcetera. Men ibland, såsom nu, så far tankarna iväg på en egen väg. Jag tror egentligen inte att c vitaminen varit skadlig för Uffe, men likväl så poppar tankarna upp.

    Precis som tanken att vi har haft en liten rispig teflonbehandlad stekpanna och om jag inte missminner mig så sades det för ett par år sedan att även detta kan orsaka cancer. Då jag faktiskt använde den ett par gånger, trots den lindrigt skadade ytan, så kanske jag har bidragit till Uffes sjukdom.

    Nej, jag tror att man får lyssna och försöka bedömma lite på egen hand. Det som sedan är gjort, det är gjort och visst kan man gräma sig en stund men sedan så måste man blicka framåt igen. Ta fokus på det positiva.

    Många varma Kramar till Dig

    SvaraRadera
  7. Hej!
    här är blogg om Kjäll med tarmcancer
    han opererade sin lever i Frankrike
    www.tarmcancer.blogspot.com

    Mvh. Lena

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Vad härligt att höra!!
    Jag ser fram emot att få träffa er, bara dricka lite kaffe och tjejerna kan leka för fullt. Vi kan väl höras lite framöver.
    Ha det så gott!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Hej Lena, tack för tipset om blogg. Har bara ögnat igenom lite snabbt och konstaterar att bedömningen om att leverkirurger här hemma ligger ca tio år efter vissa framstående kollegor utomlands känns väldigt nedslående. Liksom den enorma kostnad som ligger i att genomgå en operation i Frankrike. Med tanke på att vi nätt och jämt håller oss över ytan utan att behöva gå från hus etcetera så... Åter så blir den bästa vården en klass fråga. Å andra sidan så skall jag med intresse läsa bloggen som verkar rik på fakta och ta fasta på intressanta delar inför kommande möte med onkologen.

    Åter ett stort tack

    Anna, jag ser med glädje fram emot att träffa er. Stor Kram till Er och en extra en till underbara, modiga Matilda //Gabriella

    SvaraRadera
  10. Kjäll skriver i sin blogg om att nu i Sverige
    opererar en läkare med samma metod som dom i Frankrike
    Mvh. Lena

    SvaraRadera
  11. FANTASTISKT UNDERBART!

    Kramar från Maya

    SvaraRadera
  12. Åh - han är inte dåligt tuff den där Uffe - det är inte alla som kickar asset på cancer inte!! hejja er - fantastiska nyheter!! Kram.

    SvaraRadera