har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

måndag 24 maj 2010

En Kjellbergsk brännbollsträff

De där vackra, underbara dagarna. De där speciella, extra kraftgivande dagarna. De där dagarna där allt är tydligt. Där gräsets doft, molnens formationer, havets bris är lite extra tydliga, ger den där extra lyckokänslan. Lycka över att bara få finnas just där, just här, just då, just nu.

En sådan dag hade jag i lördags. En dag där lyckan, känslan och glädjen av att få uppleva gräsets doft, molnens formationer, havets bris och solens gång över himlen upplevdes i samspel med ljudet av bollen som träffar slagträet, av springande ben, hejarrop, skratt, bus, lek, glada samtal om allt och inget och mycket, mycket mer. Att få uppleva detta tillsammans med underbara, med mina älsklingar, med min Uffe. Det är och ger Lycka, just då, just nu och under dagar som komma skall.

En lördag där Kjellbergssläkten samlades på gräset vid havet för att spela brännboll och grilla. I centrum, min underbaras mor på 90 år. Omgiven av nästan alla sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Det var en underbar dag, en fantastisk dag, en dag som vi kommer minnas och dra kraft, glädje och lycka ifrån länge, länge.

Så tack alla fina ni som gjorde denna dag

2 kommentarer:

  1. Förstår att du njöt och lever på denna dag, känner din lycka mellan raderna! Gläds med dig o de dina!

    Slå in denna känsla i ett paket och bevara det så du kan plocka fram paketet med dess innehåll o fina minnen när du har en tristare dag, sådana har vi ju alla titt som tätt!
    Stor kram till dig <3

    SvaraRadera
  2. Tack fina Du.

    Tänk förut innan sjukdom och ovishet då dessa dagar var underbara men kanske inte så underbart fantastiska som nu. Då minnena av dessa dagar var ljuva men kanske inte så ljuva som nu. Allt är sedan sjkdomens inträde, lite eller mycket, tyngre. Det finns mer och fler rädslor, mer ilska, frustration osv men med allt detta negativa så tycks även det positiva förstärkas hundra gånger om.

    Så jag skall slå in denna dag, dessa känslor efter bästa förmåga. Ett försök till det var bland annat att skriva detta inlägg. Och jag skall återvända till de ljuva minnena, till glädjen och lyckan i dem när tiderna åter blir lite svårare. För hur mycket jag än hoppas att så aldrig sker så vet jag att livet har sin gång och med detta så kommer sorg och det där extra behovet av kraft och ljus kanske då till del kan tillskansas i minnena av denna lördag.

    Jag önskar er allt det bästa och mer, mycket, mycket mer. Kram till Dig och Dina Fina

    SvaraRadera