har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

tisdag 18 maj 2010

Avsluta sjukskrivningen?!

Jag har en fråga som återkommer, som mal i mitt huvud. Har jag rätt att må dåligt?

Jag har blivit kallad till möte med min läkare, handläggare på försäkringskassan samt arbetsgivare. När jag läser denna kallelse så funderar jag allvarligt på att avlsuta min sjukskrivning innan mötet nästa vecka. Börja arbeta heltid så länge jag mäktar med. På så sätt så får jag en ny sjukskrivningsperiod om eller mer sannolikt när det inte fungerar att arbeta heltid längre. En period med lite lugn där inte försäkringskassan flåsar mig i nacken och ständigt ifrågasätter varför jag är sjukskriven. Behöver svar på när jag kan gå upp i tid, när jag kan börja fungera normalt igen. För denna stress alena gör mig matt.

Jag är så trött på att behöva övertyga folk om att jag mår dåligt. Att behöva försvara mina val, mina prioriteringar. Jag är trött på att känna osäkerhet över om jag verkligen kan vara hemma, får vara hemma. Trött på mig själv över att jag undrar vad folk egentligen tycker och tänker. Trött på att söka den förståelse som många gånger ändå inte kan uppnås.

Så har jag rätt att må dåligt? Egentligen så är det en omöjlig fråga att ställa. Mina känslor är mina men jag kan på intet sätt styra över dem. De finns där vare sig jag vill eller inte. Och när de kommer till negativa känslor och sinnesstämningar så torde det vara självklart för alla och en var att dessa med fördel väljes bort om möjligheten fanns.  För faktum är att jag mår dåligt. Jag mår dåligt fast jag inte vill. Jag mår dåligt fast jag med varje uns av mitt Jag enkom söker efter glädje och lycka. Jag kanske inte gråter öppet. Jag ler och skrattar. Jag umgås och gör utflykter. Jag busar och tittar på äldsta tösens fotbollsmatcher. Jag åker till badhuset, handlar, fikar, promenerar, pysslar och donar. Jag gör allt det som hör vardagslivet till. Jag gör allt det som jag måste och framförallt allt det som ger mig glädje, som fyller mitt inre med lycka. Men det betyder inte att jag mår bra, att jag orkar allt, att jag kan göra allt. Jag väljer bort att umgås med individer som inte ger mig den där extra trygghetskänslan, även om jag tycker mycket om dem. Jag väljer bort stora folksamlingar om inte min underbara är med. Jag väljer bort mycket till del av att det inte fungerar. Jag kan inte, jag vågar inte. Jag behöver lugn, jag behöver trygghet. Detta kan jag dock på intet sätt göra tydligt för försäkringskassan. Det framkommer inte oavsett hur ofta jag talar med dem, oavsett hur ofta jag bryter ihop under samtalen.

Så nu tror jag att valet blir att avsluta min sjukskrivning så att ett stort, tungt stressmoment försvinner för en stund.

6 kommentarer:

  1. Folk, Gabriella tycker och tänker att du är fantastisk, att du är starkast och klokast och besitter ett tålamod större än någon annan. Folk förstår även att du lever under förhållanden som är så utmattande att det är ett under att du står på benen.
    Folk ifrågasätter inte huruvida du bör vara sjukskriven, det kan jag garantera!
    FK är FK men folk är folk. Hoppas allt avlöper väl så du får vara där du bäst behövs. Kram.

    SvaraRadera
  2. Det du gör när du gör det som är självklart för alla andra är just att leva - i en overkligt orättvis - tillvaro.. Du har så oerhört mycket att leva för och måste leva i vardagen trots att du själv många gånger säkert inte känner att du lever, du gör saker fast är inte - i tanken eller mentalt -närvarande...
    Det är ledsamt att läsa om att du i din redan jobbiga situation känner dig jagad och ifrågasatt, varför ska det vara tuffare än det redan är?
    Få (lr rättare sagt finns nog ingen) är väl de som inget hellre vill än att få jobba som vanligt, ha sin vardag, leva i vardagens stress, som de som lever i en sådan situation som du... Det är ledsamt och maktlösheten är tuff som den är...
    Tänk om Försäkringskassan kunde göra din make frisk... Då skulle du oxå få må gott och bli "frisk", så enkelt, lr huuur...?!? Kan de inte fixa det? Vore toppen....!!

    Önskar dig all styrka och att du finner ett sätt att fixa även detta! Varmaste kramen t dig!

    SvaraRadera
  3. Det är för bedrövligt att man ska behöva känna så! Må så gott du kan, det förtjänar du. Varma hälsningar från en medmänniska i liknande situation...

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Oj jag vet precis vad du går igenom när det gäller försäkringskassan, har själv haft alla dessa möten och även försökt att övertyga dom att jag verkligen mår så dåligt som jag sagt tidigare. Men för min del tar mina dagar slut nu i juni och handläggaren (Jessika) på f-kassan har beslutat att hon tänker inte bevilja mig mer sjukpenning. Även fast det finns papper på att jag inte ska tillbaka inom vården, och jag förmodligen blir arbetslös nu...
    Så jag förstår dig att du ibland vill tillbaka till heltid bara för att slippa allt detta. Men du ska verkligen inte göra något du inte kommer må bra av tycker jag, f-kassan kommer inte tacka dig för det.
    Hoppas att allt ordnar sig. Kram Anna

    SvaraRadera
  5. Bästa Fia,
    med folk så menar jag inte ni, mina vänner och alla andra underbara som finns runt oss. Med folk så syftar jag bland annat till de individer som jag, erfar att jag, behöver övertyga främst berörande arbetet, sjukskrivningen etc. Har lite svårt att exakt redogöra för detta då bloggen har, pga av eget val, förlorat lite av den anonymitet den hade till en början.

    Men ni, alla fantastiska människor som finns runt oss, jag hoppas verkligen inte att ni erfar att jag försöker övertala er att jag mår dåligt för det torde isf vara tämligen tråkigt att vara runt mig. Det är ju hos er och hos min fina familj jag finner styrka, glädje och lycka. Det är ju i närheten av vänner, släkt och familj som jag mår som bäst.

    Anna, jag tror minsann att vi har samma individ som handläggare. Jag hoppas verkligen att det löser sig och att du får den support du behöver.

    Till de två som befinner sig i liknande livssituation som mig. Tack för era värmande, stärkande kommentarer. Jag önskar er allt det bästa och sänder er och era nära massor av styrka och hopp.

    Kram Gabriella

    SvaraRadera
  6. Självklart förstår jag det. Med folk menar jag människor - människor som ser människor, inte försäkringskassan som ser ärenden och pengar. Det är sinnessjukt att du ska behöva kämpa så i en situation som redan kräver så mycket av dig.

    SvaraRadera