har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

fredag 12 mars 2010

Jag har snus i mitt hjärta

-Mamma, jag kommer inte kunna sova.
-Varför kommer du inte kunna göra det?
-För jag saknar pappa så det gör ont i mitt hjärta. Jag vill att han skall fråga doktorn om han får komma hem imorgon.
Så vi ringer fadern. Han lovar att fråga doktorn och tröstar så gott det går.

Vi kryper ner under täcket. Yngsta tösen har somnat. Stora tösen ligger på min arm och jag säger -Det var en gång en underbar och fantastisk tös vid namn ......-..

Förr så fortsatte alltid berättelserna med att denna modiga, vackra och underbara tös klättrade upp för en stege. En lång, lång stege och när hon nådde ända upp och kikade över kanten, till vad det nu än var hon klättrade upp till, så såg hon en kanin. Denna kanin hade var kväll en ny färg och tog var kväll med den fina, fina tösen på alla möjliga och omöjliga äventyr och upplevelser.

Det händer än att stegen och kaninen finns med men berättelserna kommer nästan alltid att handla om det som vi gjort tillsammans eller planerar att göra i framtiden. De handlar om individer som kanske inte är med på resan, för att de inte fick plats eller glömdes bort i början av berättelsen, men som ändock är med för att de finns i våra hjärtan. Det är mycket tal om detta, om att de vi saknar finns i våra hjärtan och på så sätt ändå alltid är närvarande.

För ett par dagar sedan så var vår stora tös hemma hos sin storasyster och hennes sambo. Där säger hon plötsligt till sambon -Jag har snus i mitt hjärta. Han återberättar detta när de kommer hem och får då även klarhet i vad det var hon egentligen sa. Hon har Snus i sitt hjärta. Snus som var mormors katt men som för snart tre år sedan försvann.

De här berättelserna som vi skapar på kvällarna ger min tös en möjlighet att ytterligare bearbeta allt som händer. Det är hennes berättelser där allt är möjligt.

3 kommentarer:

  1. hej älskans värda arbetskamrat Jag vet inte vad du barnen går igen för mig tog det slur på några få timmar i något helt annat änn canser. hoppas ju bara att du och din man och era undeerbara töser får det bra till slutets ände, där solen lyser i rosa

    SvaraRadera
  2. älskans världa ord och självklart allt är möjligt, bara vi själva orkar gå igenom det

    SvaraRadera
  3. Fina Gunilla. Jag vet inte hur du hittade hit men jag är glad att du gjorde det. Jag är tacksam och rörd över dina ord. Det du och dina kära gick igenom, går igenom är hemskt. Jag tänker mycket på dig, på er sedan jag fick vetskap om det som drabbat er. Du är en fantastiskt stark och beundransvärd individ. Åter tack för dina kommentarer. Hoppas att denna sjukperiod snart är slut så att jag kan återvända till arbetet som jag faktiskt längtar efter. Ett litet andrum som vi alla behöver. Töserna på sin underbara, trygga förskola. Jag på mitt arbete och älskade Uffe får lite lugn och därmed den välbehövliga sömnen för att samla kraft. Kram

    SvaraRadera