har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

tisdag 23 mars 2010

Bara vara

Nu har mannen åkt in för att förhoppningsvis få sin cytostatika. Förra gången var värdena för låga. Nu hoppas vi att de har stabiliserat sig. Töserna är på förskolan och jag, jag är bara hemma. Visserligen med lite feber i kroppen men mest av allt så är jag bara hemma. Hemma för att jag inte får vardagen att fungera. För att mitt tålamod tryter, för att tårarna återvänt. För att jag just nu behöver vara bara hemma.

Det är svårt att acceptera den tanken, att jag behöver tid att bara få vara. Det gör väl alla eller åtminstone merparten av oss, av de jag känner. Jag behöver tid för familjen. Jag behöver tid att spendera med min älskling, med mina barn, med min mor, min syster och far. Med min underbaras stora barn, med hans mor, med alla de individer som finns runt och stärker oss. Jag behöver tid att bara få vara.

Jag önskar att jag kunde arbeta, orkade arbeta mer. Jag önskar att jag orkade fortsätta mina universitets- och högskolestudier. Att läsa alla de där kurserna som stimulerar mitt sinne, bygger på min kunskap och min tidigare examen, ger ytterligare tid för reflektion. Jag önskar att jag kunde göra allt det som jag vill göra och få det att fungera väl och i harmoni med vad som är det viktigaste av allt. Det vill säga alla underbara individer i mitt liv. Men för att en dag åter orka göra allt detta så behöver jag för nu tid att bara vara.

Så jag ringer de nödvändiga telefonsamtalen. Till läkare, kurator, arbetsgivare, arbetsplats coh inte minst försäkringskassan och hoppas att de alla förstår. Förstår att jag behöver denna tid för att en gång åter vara allt det jag vet att jag kan.

11 kommentarer:

  1. Det är just vad du behöver, att bara vara. Har du provat Mindfulness? Finns en liten blå bok "Mindfulness i vardagen" av Ola Schenström som innehåller en CD. Jag kan rekommendera den, den har hjälpt mig mycket.Många styrkekramar igen! ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
  2. Tack, skall genast beställa denna. Jag använder en mindfulness övning med min kurator, vilket är otroligt stärkande. Letade efter någon mindfulness bok men av någon anledning så kom jag aldrig längre än till just letandet.

    Jag sänder även dig styrkekramar och massor av tankar. Hoppas dina små barnbarn börjar krya på sig så att ni snart kan ses.

    SvaraRadera
  3. Hej vännen

    Självklart måste man bara få vara.
    Det känner jag också att man skulle behöva.
    Hoppas att alla förstår dig.
    Är det något så finns vi alltid för dig och resten av familjen.
    Tänk om ni skulle kunnat få vara här med oss och bara koppla av.
    Hoppas att det gick bra när han fick cytostatikan och att det blev av.

    Kram och tänker på er <3<3<3<3<3<3
    Cicci med fam

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag vill börja med att säga att jag gillar din blogg.

    Jag kan rekommendera några böcker som handlar om mindfullness - Vem bestämmer över ditt liv av Åsa Nilsone, eller att välja glädje av Kay Pollack. Jag försöker att gå tillbaka i dessa böcker när dagarna känns svåra.

    Jag vet hur det känns när orken tryter. Min livskamrat sedan snart 13 år fick återfall i blodsjukdomarna MDS och AML/Leukemi för precis ett år sedan. Han behandlas med cytostatika en vecka i månaden och en dag hoppas vi att han ska bli frisk.

    Jag sänder DIG och Din familj webbbaserad järnstyrka, har hört att den ska vara bra :)

    //Maya

    SvaraRadera
  5. Hej vännen, tack!!
    Jag önskar också att vi kunde ta oss upp till fjällen. Jag tror att både mitt och Uffes hjärta blöder lite då vi inte kan göra våra traditionella resor längre. Älskade R önskar så att hon fick åka skidor. Vi får se, möjligen kan vi uppbåda lite styrka och ge oss i väg sista veckan på säsongen eller så får vi ta en tripp till skidbackarna i sommar. När styrkan återkommit, den är beställd till dess nämligen.

    Hoppas att ni har det underbart. Ses snart.

    Kramar till er och en liten puss vardera till töserna.
    Hej Maya.
    Tack för dina rekommendationer. Då finns det ytterligare lite att plocka hem hit. För det behövs onekligen något för att hjälpa en samla lite kraft, lite styrka under vissa dagar, vissa stunder. Så att den där mindre tålmodiga individen jag då blir hålls stången, att hon inte tar över och inkräktar för mycket på våra liv.

    Jag håller dig och din man i mina tankar och önskar er allt det bästa och mer därtill.

    Jag sänder er massor av styrkekramar //Gabriella

    SvaraRadera
  6. Hej,
    Självklart ska du lyssna på dig själv och tillåta dig att vara, någonstans måste du hinna andas och ladda...
    Din frustration, dina reaktioner, dina tankar o ord.. De träffar så rätt och känns som du skrivit om mig o vår tillvaro emellanåt... Underlig känsla..

    Hoppas att det gick bra med behandlingarna och att de blev av, om inte så är det bara nya tag och samla kraft för nästa omgång!

    All styrka till dig, varmaste kramar till dig oc dina fina

    SvaraRadera
  7. Hej och visst är det en underlig men samtidigt lite upplyftande känsla. Jag erfar nämligen detsamma hos dig ibland. Det är tryggt, upplyftande till del av att någon förstår. Någon kan sätta sig in i den situation du, jag, vi har. Behandlingar, små barn, oro, försök att balansera att få fram det positiva osv osv.

    Tack, han fick sina behandlingar.

    Mina tankar finns mycket hos er. Om än jag inte skrivit något på ett tag så hoppas jag att ni börjar få lite svar. Jag hoppas att du orkar.

    Jag håller dig i mina tankar och sänder dig all styrka och värme jag kan uppbåda

    SvaraRadera
  8. Älskade arbetskamrat! Jag förstår att du vill bara vara och tänka och det har du all rätt att göra tro mig ingen i välden ska låta dig behöva gå och jobba när du (ni) har så jobbigt. Önskar er all lycka och att barnen har det så bra dom kan. kram Gunilla

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Har tänkt på dig idag och så tänkte jag på vad som får mig att skratta när jag som mest behöver det...
    ...det du ska få se ingår i min skratterapi som jag bedriver med mig själv :)

    Kolla in följande länk om tjejen som inte kan sluta skratta...

    http://www.youtube.com/watch?v=jc3uJupMBXc

    Skratt smittar, jag har spelat detta klipp om och om och om och om och om etc igen. Jag skrattar hysteriskt så kul är det (tycker i alla fall jag :) )

    Fnissiga kramar från Maya

    SvaraRadera
  10. Tack rara Gunilla för dina förstående och fina ord. Di och dina pojkar finns i mina tankar och jag önskar er detsamma. Ses om möjligt i veckan om inte annat så på måndag för då räknar jag med att vara tillbaka på 50%.

    Hälsa alla så gott. Kram

    Tack Maya, tack för dina tankar och tack för länken. Har redan tittat flera gånger, visat mannen samt äldsta tösen. Och om än vi inte förstår tyska så var det utan betydelse... vilken smittande, härligt skratt. Tack

    Håller på att läsa igenom din blogg, då jag får tillfälle att sitta i lite lugn och ro. Du skriver väldigt bra, du/ni är beundransvärda.

    Återsänder likaså fnissande och väldigt glada Kramar

    SvaraRadera
  11. Det är bra att du ändå vet att en dag kommer du att få tid att göra allt det du vill, jobba, plugga, fylla dig med kunskap för att utvecklas.

    Tänk om alla tänkte så. Många är så missnöjda och mår dåligt i sina liv istället för att ha hopp och tillit att allt en dag löser sig. Och att man kan ta hjälp under tiden för att orka.

    För då löser det mesta sig...

    Och tid för att bara vara, det skulle fler ta sig. Sluta stressa och slita...för man mår bättre när man får bry sig som sig själv, älska sig och klappa fint på sig själv. beundra sig för det man faktiskt orkar, och genomför.

    Idag har jag bry mig om dag med fotbad och ansiktsbehandling, så att jag ska orka ett tag till i mitt liv. göra det bästa för att vi ska ha det bra i vår familj.

    För visst är det det bästa man har familjen, allt annat bara bleknar. Man bara älskar när mannen visslar på altanen(eller kanske härmade han en fågel) när han plockar lite, eller när den första finnen har dykt upp på hakan, eller då femtonåring går ut och skjuter bandybollar.

    Ska fundera på att ta mig ut o röra på de muskulärt ömma kroppen. Trots den så älskar jag livet idag!

    kram på dig!

    SvaraRadera