har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

onsdag 28 april 2010

En lång dag

Klockan 05.15 imorse så ringde väckarklockan.
Klockan 06.15 lämnades barnen på förskolan med en liten frukost i magen och matsäck inför dagens naturgrupp.
Klockan 06.30 hade jag återvänt, plockat upp Uffe och bilen lämnade åter vår uppfart.
Klockan 08.05 parkerade vi bilen utanför Mälarsjukhuset.
Klockan 08.20 blir Uffe inkallad för ultraljud av levern.
Klockan 08.40 slår vi oss ned med kaffe och smörgås på sjukhusets cafeteria.
Klockan 10.30 är vi tillbaka i vår grannstad och jag lämnar av Uffe på "vårt" sjukhus. Dags för cytostatika och blod.
Klockan 10.40 kliver jag in genom dörren till mammas nya lägenhet. För att tillbringa en stund med mor och syster.
Klockan 12.00 är jag hemma. Lägger mig en stund på soffan. Förbereder sedan kommande utvecklingssamtal.
Klockan 13.30 hämtar jag barnen på dagis. Ringer Uffe och får ett oväntat önskemål om Mc Donalds mat, vilket vi äter mer än sällan. Hämta mat. Parkera vid sjukhuset och vänta.
Klockan 14.30 kommer Uffe ut. Dags att åka och handla.
Klockan 15.15 är vi hemma. Jag lägger mig och vilar. Töserna leker. Uffe duschar av sig känslan av sjukhus, kontrastvätska, cytostatika etcetera.
Klockan 16.10 väcks jag ur min dvala av orden -Det är snart dags att åka. Fram med fotbollskläder, vattenflaska, hårsnoddar och borste. Byta om, fläta håret och så in i bilen. Under tiden jag flätade stor tösens hår har tydligen Uffe hunnit förbereda borttagandet av ännu ett rotsystem på tomten.
Klockan 16.50 går vi in i gympasalen för stor tösens fotbollsträning.
Klockan 18.15 parkerar vi bilen på uppfarten. Mat och Bolibompa dags. Mannen byter om och fortsätter arbeta på tomten. Kommer in och börjar så blomfrön, morötter etcetera tillsammans med underbara stora. Lilla far omkring. Uffe fortsätter plocka och dona. Jag undrar hur han orkar och han konstaterar med ett litet leende att jag alltid varit trött och sovit mycket, han har alltid sovit lite.
Klockan 19.00 går jag upp och nattar lilla underbara. Uffe plockar fortfarande och fortsätter tills klockan blev 20.00. Då kunde jag och stora tösen krypa upp i soffan bredvid honom för SVTs Draknäste och lugn. Strax därpå sover även stora underbara.

Det var tidsmässigt en vanlig dag för många men för mig så var det en ovanligt lång dag. En dag där visserligen anspänning tog mycket energi och därmed säkerligen starkt bidrog till min trötthet. Men Min Älskling han orkade, trots den bortglömda morgonmedicinen, trots cytostatika. Beundransvärda, underbara, starka Du. Jag Älskar Dig, Jag Älskar Dig.

3 kommentarer:

  1. Fint! Heja du! /M

    SvaraRadera
  2. Fina!! Hoppas allt är väl med er och att det inte finns någon jobbig orsak till att du inte har skrivit. Tänker mycket på dig och de dina.
    Kram Rebecca

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Ni!!
    Det har varit bra dagar så bra så att dororn fått stå oanvänd. Det har även varit dagar med envetna förkylningar som även de gjort att datorn stått oanvänd. Nu blev dock kvällen väldigt tom när älskade Uffe inte är hemma ooch töserna somnat så då fälldes åter locket till datorn upp.

    Hoppas att även du mår bra, bättre. Skall uppdatera mig lite i bloggen din.

    Kram

    SvaraRadera