har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

lördag 26 juni 2010

Sommardagar med mina underbara

Vi har haft ett par underbara sommardagar. Hissat segel och spenderat en stund på havets vågor där ljumma vindar fyllde våra segel precis lagom mycket. En midsommarafton som traditionsenligt firades i den gamla delen av staden. Fina gamla byggnader på höjden ovan klippor och bryggor. Gamla, lite gistna bryggor, där ekor och små båtar ligger förtöjda. En idyllisk miljö. En underbar upplevelse att sjungandes dansa runt den vackra, färgranna midsommarstången med ena tösen på armen och den andra i handen. Ljudet av båtar, havets bris, solens värme, bad från bryggor och strand, skratt och bara ljuvligheter. Tillsammans med underbara, älskade familjmedlemmar och vänner.

Ett knytis hemma i trädgården. Barn som skrattar och springer runt. Badar i den lilla poolen, gungar, hoppar studsmatta och busar, busar, busar. Underbara individer i köket, på altanen. Sill, färskpotatis och nubbe. Grill os och tallriksskrammel. Skålande och små visor. Jordgubbstårta, skratt och samtal om allt och inget. Fler individer, mer kaffe, mer skratt och paketspel. Timmarna går. Så är klockan 02.30 och huset blir tomt på gäster. Töserna sover sedan länge. Vi plockar och njuter av den gångna dagen i ljuset från den nya.

6 kommentarer:

  1. Tack för en helt underbar midsommardag. Våra töser var så glada och trötta på cyklarna hem. Även vi vuxna har haft en helt underbar dag med er. Tack ännu en.
    Kram fam Kjellberg

    SvaraRadera
  2. Har läst din blogg. Måste fråga: Du skriver: "en hel sommar där jag enkom kan lägga fokus på ". Betyder ENKOM "bara"? Jag använder ordet så här: "Hyllan är gjord enkom för vasen" och betyder ungefär "med det speciella syftet". Du skriver så fint, så berörande, och jag vill inte missförstå.

    SvaraRadera
  3. Hej, jag vet inte riktigt vad du ser för skillnad i hur du använder ordet och hur jag gör det. Jag använder enkom ganska ofta både när jag skriver och när jag talar, kom jag fram till nu när jag började fundera på det.

    Faktum är att sommarens sjukskrivning har det "speciella syftet" att jag inte skall behöva fokusera på annat än mig och min familj. På att återuppta min kuratorskontakt, finnas nära mina familj utan att behöva stressa iväg till arbetet. Sommaren är till för att enkom, bara, endast, enbart och särsklit lägga fokus på oss. Det är vad enkom betyder för mig och huruvida läsaren läser det som bara, endast, speciellt eller liknanade kan jag inte råda över lika lite som vad han eller hon tycker och tänker om annat som jag skriver.

    Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och tackar samtidigt för din kommentar.

    //Gabriella

    SvaraRadera
  4. Mmm, är språknörd, det medges. Hoppas dock att det är i en positiv bemärkelse - jag vill verkligen förstå det jag hör och läser.

    Din blogg berör mig - mycket och djupt. Pappa - kronisk lymfatisk leukemi. Mamma - lungcancer. Kommer att fortsätt läsa även framledes.

    En liten språkfråga till: Skulle du säga "Du gjorde det i enkom!" i betydelsen "Du gjorde det med flit"? Tro inte att jag är tokig - jag utforskar bara språkets gränser och möjligheter. /M

    SvaraRadera
  5. Hej, det är klart att det är positivt.

    Jag tackar åter för din kommentar och dina fina ord. Vilken svår situation ni har i din familj. Jag hoppas att allt går er väl.

    Som svar på din fråga så Nej jag skulle inte säga eller skriva "jag gjorde det i enkom". Därmed inte sagt att ordet enkom inte kan uppfattas eller användas för att uttrycka att något gjorts med flit.

    Fortsätt fråga du. Jag försöker reflektera över hur mina ord kan uppfattas då jag inte endast skriver för min egen skull utan även med tanken att mina töser en dag, om de vill, skall kunna läsa om den här tiden i våra liv. För det är ofrånkomligen så att livet har förändrats mycket under det senaste året.

    SvaraRadera