har jag skapat i ett försök till egenterapi. Jag skriver främst om de tankar och känslor som uppkommer till del av den påstått obotliga tarmcancer min man drabbats av samt den demenssjukdom min mor har. Rubriken kommer till del av något jag en gång läste om en dement man. Hans fru berättade hur hon förhöll sig till de förändringar som uppkom i deras liv. Det som fastande i mitt minne var något i stil med : Är vi ute och går och min man säger "Titta vad vackert rosa himlen är" fast den är blå eller grå så säger jag "Ja, visst är den".

söndag 6 december 2009

Så är det

Fann denna dikt av Siv Andersson (igen) på en väns blogg och kände att den, liksom den förra jag publicerade, passar så bra in i mitt liv. Så gör även några av hennes andra vilka berör min "ursprungs" familj. Det är näst intill skrämmande hur väl de stämmer för mig gällande mina tankar, mitt liv med mina nära. Hur jag och min syster delar så mycket. Hur vi söker få var dag att gå runt och hur fokus här nu läggs på mamma. Mamma, älskade mamma, så finns så mycket att ta fasta på även där. Hon har förändrats, sjukdomen har gjort det och den gör även att hon allt mer sällan ses för sitt sanna jag. Men hon är och förblir såsom dikten avslutas. Pappa han är nog än den som ger en trygg famn när någon varit stygg. Så har det varit, så kommer det alltid att vara. Han finns alltid där och utan hans stöd skulle nog livet med mammas sjukdom vara lite tyngre för mig och min syster. Min familj, min ursprungs familj, vad vore jag utan dem. Jag kan inte annat än hoppas att mina töser en dag kommer att inneha samma trygghet, närhet och känsla för sin mor, far och syster.


En syster
En syster är ett stöd
och en hjälpande hand.
Hon är bunden till dig
med ett kärleksfullt band.
Som lilla… eller stora…
är hon dig ganska lik.
Hon finns i många minnen
och hon gör din levnad rik.

Det känns tryggt att hon vet
varifrån du kom,
att hon ser vad du gör
och att hon bryr sig om.

Med henne kan du dela
både sorger och skratt…
En syster är en gåva
– en ovärderlig skatt.

En syster är en liten bit
av barndomen som
aldrig kan gå förlorad


En mor
En mor finns med från början
som källan till ditt liv.
Med kärleksfulla blickar
hon följer varje kliv.

Sen livets första måltid
har hon bjudit dig att smaka.
Hon ger dig av sin omsorg
utan krav att få tillbaka.

Hon tas så lätt för given
som lindring av besvär.
Och sällan blir hon tackad
och sedd för den hon är.

I livets alla skeden
förblir hon dock densamma...
Din alldeles unika
högt älskade mamma!


En far
När du var riktigt liten
och någon varit stygg,
så var hans stora famn
en plats där du blev trygg.

En far är nån som vet
att skydda sina nära.
Han vakar över dig
lång borta eller nära.

När lasset blir för tungt
och hotar att dig stjälpa,
så finns han där till hands
att stötta dig och hjälpa.

Som förebild han går
i livets långa trappa.
Och ingen är som han...
Han är din kära pappa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar